2012. szeptember 5., szerda

Aszalt paradicsom

Egyik legkedvesebb gyümölcsöm a paradicsom.Minden létező formájába(kivéve püré) fogyasztjuk és spájzoljuk.
Az aszalt paradicsom,szerintem az egyik legfinomabb csemege,pirítóssal,sajtokkal,kenyérbe-buciba sütve.Az olaja pedig az egyik legízesebb , fűszeres salátaolaj.
Nem mondom,hogy pikk-pakk kész  és sok van egy adagból,de mennyei ,a boltival össze nem hasonlítható sem ízben sem árban.



Hozzávalók:
-5 kg paradicsom
-só
-rozmaring
-fokhagyma
-olívaolaj

Már több éve aszalógéppel készítem(lehet forró napokon  és villanysütőben is),ezért leírok néhány tapasztalatot róla.
-el van órákig ,de magára hagyni nem lehet
- az alsó tálcák gyorsabban kész vannak
- a tálca hátsó fele is gyorsabban kész van
-ezért forgatni ,cserélgetni kell időnként
-az elkészült darabokat ki kell szedegetni
-lucullus vagy san marzano paradicsom alkalmas aszalni,mert ezeknek a legkevesebb a nedvességtartalmuk és jó húsosak

A gépem 5 tálcás,erre 5 kg paradicsom fér rá.

 A paradicsomokat megmosom, félbe vágom ,majd a magos részt és a levét,kikapargatom.
A tálcára sorakoztatom őket és durva szemű sóval megszórom.
A sótól gyorsabban távozik a nedvesség,és ízesíti is kicsit.
Legközelebb bazsalikomot is szórok rá(frisset),mert úgy gondolom,hogy talán az ízét beleviszi.


Bekapcsolom a gépet és 6-7 órára magára hagyom.
Ezután időnként ránézek és forgatok és cserélgetek.
Kb.16-24 óra kell neki mire elkészül.

Ha nagyon kiszárítjuk,tüllzacskóban érdemes tárolni .Ekkor ropogós paradicsomchips lesz belőle.
Ha nem szárítjuk meg teljesen ,akkor olajban tároljuk.
Amikor elkészült,megvártam amíg lehűltek .Egy 1 literes csatos üvegbe szórtam,dugtam közé rozmaringot és fokhagymát,majd felöntöttem olívaolajjal.(készítettem már pénztárcabarátabb 50-50 %-ban olíva és napraforgóolajjal is úgyis szuper lesz)




Lehet pici üvegekbe is tenni,kitűnő gasztroajándéknak is.
Az üvegből mindig tiszta villával-kanállal szedjünk,így egész biztosan eláll!






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése